Rok |
Imię i nazwisko |
Temat pracy doktorskiej |
2013 |
Joanna Chrzanowska |
Symetria w naukach chemicznych, Studium metodologiczne |
|
Łukasz Czajka |
Krzyż i chora. Wprowadzenie do radykalnej hermeneutyki Johna D. Caputo |
|
Magdalena Filipiak |
Zwrot komunikacyjny w filozofii. Filozofia komunikacji w perspektywie transcendentalno-pragmatycznej Karla Otto Apla. |
|
Juliusz Iwanicki |
Procesy sekularyzacji a filozofia sekularna i postsekularna. Tradycja i współczesność |
|
Eliza Karczyńska |
Władza i własność w społeczeństwach przedkapitalistycznych. Próba analizy teoretcznej struktury państwa osmańskiego |
|
Barbara Konat |
Wybrane założenia filozoficzne oraz procedury badawcze w językoznawstwie kognitywnym i generatywnym. Analiza porównawcza z perspektywy Idealizacyjnej Teorii Nauki |
|
Anna Nowicka |
Odpowiedzialność ujęcie deontologiczne. Status odpowiedzialności prospektywnej w filozofii Immanuela Kanta |
|
Marcin Trydeński |
Doświadczenie graniczne jako zagadnienie filozofii |
|
Katarzyna Zahorodna |
Problem reprezentacji umysłowych w rozszerzonych systemach poznawczych |
2012 |
Małgorzata Dereniowska |
O wartości natury z perspektywy pluralistycznej etyki środowiskowej |
|
Wojciech Palczewski |
Zagadnienie osobliwości w ewolucji biologicznej i kulturowej gatunku |
|
Andrzej Paś |
W poszukiwaniu istoty bioetycznej. Problem granic kulturowej ingerencji w naturę ludzką |
|
Magdalena Reuter |
Epistemologiczne i kognitywistyczne konteksty konfabulacji |
|
Szymon Wawrzyniak |
Kultura poznania siebie. Upadek czy rozwój? |
2011 |
Jakub Duraj |
Krytyka i etyka komunikacji na przykładzie hermeneutyki Martina Heideggera (1919-1927) |
|
Katarzyna Gan-Krzywoszyńska |
Struktury progresywne dynamiki wiedzy. Studium z zakresu epistemologii semantycznej |
|
Lidia Godek |
Wartości i interesy w perspektywie filozofii Maxa Webera |
|
Marcin Juś |
Spór o redukcjonizm w medycynie. Studium filozoficzne i metodologiczne |
|
Krzysztof Kiedrowski |
Metodologiczne podstawy negatywistycznej metafizyki unitarnej Leszka Nowaka. Próba reinterpretacji procedury konkretyzacji oraz konstrukcja kategorii materii na gruncie metafizyki negatywistycznej |
|
Emanuel Kulczycki |
Komunikacja jako dyscyplina praktyczna |
|
Agnieszka Ługowska |
Sztuka środowiskowa jako Postmodernistyczna odpowiedź na tradycję sztuki krajobrazu |
|
Teresa Marcinów |
Koncepcja dialogu w myśli filozoficzno-społecznej Józefa Tischnera |
|
Karolina Nowak |
Śmiech jako forma komunikacji społecznej |
|
Bartłomiej Sipiński |
Problem podmiotu we współczesnej filozofii francuskiej E. Levinasa i J. L. Mariona |
|
Michał Sochański |
Wizualizacje w matematyce wobec tradycji epistemologicznej |
|
Yeping Hu |
Sinification of Marxism in China and Humanization of Marxism in Poland a Philosophical case in Centext in Context of Modernization |
2010 |
Arkadiusz Bednarczuk |
Sztuki plastyczne starożytnej Grecji w świetle myśli wybranych przedstawicieli niemieckiej filozofii życia i refleksji kulturoznawczej |
|
Joanna Bednarek |
Polityka poza formą. Ontologiczne uwarunkowania poststrukturalistycznej filozofii polityki |
|
Paweł Bleja |
Cyceron i jego adaptacja filozofii greckiej. Spory wokół koncepcji TEΛOΣ-FINIS |
|
Mateusz Bonecki |
Działanie i dyskurs w kontekście współczesnej filozofii analitycznej i hermeneutycznej. |
|
Anna Kurkiewicz |
Prawda-istina w horyzoncie anthropos w myśli rosyjskiego renesansu religijno – filozoficznego |
|
Piotr Makowski |
Status dobra i powinności we współczesnych etykach naturalistycznych |
|
Wiesław Małecki |
Filozofia antropologiczna Wilhelma von Humboldta |
|
Agata Mergler |
Filozofia hermeneutyczna Gadamera jako próba pojednania ontologii fundamentalnej Heideggera i transcentendalnej teorii kultury Cassirera. |
|
Łukasz Przybylski |
Modele percepcji ucieleśnionej w fenomenologii i kognitywistyce. |
|
Mariusz Weiss |
Metaetyczny kontekst etyki ewolucyjnej |
2009 |
Elżbieta Staniszewska |
Mit i jego funkcjonowanie we współczesnej kulturze plastycznej |
|
Przemysław Strzyżyński |
Koncepcja wiary teistycznej w filozofii religii Johna Hicka |
|
Anna Ziółkowska |
Rola świadomości w konstytuowaniu człowieka. Roman Ingarden a Paul Ricoeur |
2008 |
Monika Bobako |
Różnica jako wyzwanie dla demokracji. Współczesna problematyka uznania w filozoficznych ujęciach demokracji |
|
Tomasz Raburski |
Autonomizacja prawa wobec państwa w kontekście globalizacji |
|
Anna Frąckowiak-Ciesielska |
Nominalizm we współczesnej filozofii matematyki. Analiza krytyczno-porównawcza |
|
Michał Wendland |
Wybrane aspekty komunikacyjnego konstruktywizmu w humanistyce |
|
Marek Woszczek |
Kategoria ukrytej całości przyrody a ontologiczne aspekty mikrofizyki |
|
Jarosław Boruszewski |
Antyrealizm semantyczny a koncepcja semantyki proceduralnej. Studium z filozofii analitycznej |
2007 |
Tomasz Albiński |
Koncepcja światów możliwych Davida Lewisa i Saula Kripkego a spór realizm-antyrealizm |
|
Magdalena Jaworska |
Zapomniany filozof: Georgios Gemistos [Plethon]. Zarys życia i twórczości |
|
Cezary Kościelniak |
Problem odpowiedzialności we współczesnej filozofii liberalnej i komunitarnej |
|
Roman Bromboszcz |
O szumach. Wielość praktyk wykorzystujących szumy w twórczości artystycznej a ich odbiór estetyczny |
|
Tomasz Misiak |
Estetyczne konteksty audiosfery |
|
Mariusz Szynkiewicz |
Pojęcie teorii ostatecznej w naukach społecznych i przyrodniczych |
|
Agnieszka Jarzewicz |
Zakres wolności indywidualnej z perspektywy wybranych koncepcji komunikacji werbalnej |
|
Dawid Wiener |
Emocje – Systemy emocjonalne – Umysł. Próba kognitywnej charakterystyki podstawowych procesów emocjonalnych |
|
Grzegorz Matuszczak |
Miejsce absolutu w kulturze. Leszka Kołakowskiego rozumienie i krytyka religii |
|
Sławomir Sztajer |
Język a konstytuowanie świata religijnego |
|
Amelia Korzeniewska |
Natura iluzji w świetle inspiracji lacanowskich |
2006 |
Adam Dworaczyk |
Wielość cywilizacji a cel Polski. Wokół konserwatywnej historiozofii Feliksa Konecznego |
|
Radosław Kazibut |
Konstrukcja faktów naukowych w praktyce eksperymentalnej przyrodoznawstwa |
|
Monika Korzeniowska |
Dialektyka i ironia w filozofii Sorena kierkegaarda |
|
Andrzej W. Nowak |
Podmiotowość jednostkowa w funkcjonalistycznych i historycznych teoriach systemów społecznych |
|
Joanna Szwabe |
Odbiór komunikatu jako zadanie poznawcze. Ujęcie pragmatyczno-kognitywne |
2005 |
Bartosz Gałązka |
Medycyna Hipokratejska a filozofia Platona |
|
Marcin Grygorczuk |
Aksjotwórcza rola metafizyki w nowożytnej kulturze europejskiej |
|
Krzysztof Przybyszewski |
Problem uniwersalności praw człowieka w epoce globalizacji |
2004 |
Małgorzata K. Cern |
Koncepcja czasu wczesnego Heideggera |
|
Mikołaj Domaradzki |
O subiektywności prawdy w ujęciu Sorena Abaye Kierkegaarda |
|
Radosław Kawczyński |
Filozofia dziejów Hegla we współczesnej perspektywie teorio-kulturowej |
|
Bartosz Korzeniewski |
Polityczne rytuały pokuty w perspektywie zagadnienia autonomii jednostki |
|
Anna Leśniewska |
Aktualność Schopenhauera. O słabej podstawie moralności |
|
Paweł Nowak |
Stosunek człowieka do istot żywych – próba obrony antropocentryzmu |
|
Jan Wasiewicz |
Oblicza nicości. Z dziejów nihilizmu europejskiego w XIX wieku |
2003 |
Jerzy Pawliszcze |
Logiczno-semantyczna parafraza ontologii Parmenidesa: przestrzeń, kwantyfikacja, kombinatory |
|
Justyna Ryczek |
Ponowoczesne losy piękna. Studium z filozofii kultury |
2002 |
Alicja Bezmienow |
Status przeżycia psychicznego w fenomenologii Edmunda Husserla |
|
Izabela Bondecka-Krzykowska |
Koncepcje strukturalistyczne we współczesnej filozofii matematyki. Analiza krytyczno-porównawcza |
|
Edmunda M. Jończyk-Rosół |
Zofia Daszyńska-Golińska. Szkic intelektualnego portretu |
|
Sławomir Leciejewski |
Obserwator w kosmologii antropicznej |
|
Tomasz Rzepiński |
Trzy niezdeterminowania – argumentacja w sporze o status poznawczy wiedzy naukowej |
|
Piotr Warych |
Zachodnia tradycja filozoficzna w obliczu swoistości rozwoju nauki i techniki w dawnych Chinach |
|
Wioletta Dziarnowska |
Podmiot a świadomość. Problem subiektywnego aspektu stanów mentalnych |
2001 |
Bartłomiej Brzeziński |
Myśl filozoficzno-religijna Mikołaja Aleksandrowicza Bierdiajewa i jej prawosławne konteksty |
|
Grzegorz Króliczak |
Percepcja iluzyjna a percepcja normalna. Studium kognitywno-filozoficzne |
2000 |
Roman P. Godlewski |
Rekonstrukcja trzeciego dogmatu empiryzmu i konsekwencje jego odrzucenia dla wybranych zagadnień filozoficznych |
|
Małgorzata Adamiec-Jadwiżak |
Koncepcja działań moralnie nadobowiązkowych |
|
Andrzej Wawrzynowicz |
Hegel i Adorno – przeciwstawność dwóch koncepcji filozoficznego myślenia i dwóch wykładni racjonalności |
1999 |
Robert Egiert |
Paradygmat kognitywistyczny Szkoły w Groningen. Próba parafrazy w terminach idealizacyjnej koncepcji nauki |
|
Jarosław Jakubowski |
Mikołaja Bierdiajewa egzystencjalna filozofia historii |
|
Piotr Juchacz |
Obywatel a polis. Wprowadzenie do filozofii politycznej Sokratesa |
|
Piotr Przybysz |
Myślenie modelowe w filozofii politycznej liberalizmu |
|
Tomasz Sahaj |
Pomiędzy immanencją a transcendencją. Przyczynek do antropologii śmierci |
1998 |
Monika Bakke |
Rewizje kategorii cielesności w sztukach wizualnych jako implikacje ponowoczesnnych estetyzacji podmiotowości |
|
Maciej Błaszak |
Programy badawcze w naukach kognitywnych a metafizyka powszedniości. Koncepcja Martina Heideggera jako filozoficzne ugruntowanie krytyki kognitywizmu |
|
Marcin Fabjański |
Krytyka metafizycznego komponentu jaźni w buddyzmie i u Schopenhauera |
|
Norbert Leśniewski |
De/kon/struktywistyczna radykalizacja hermeneutyki |
|
Artur Pastuszek |
Czysta forma jako kategoria metafizyki – próba rozwikłania podstawowych antynomii na gruncie filozofii i sztuki Stanisława Ignacego Witkiewicza |
|
Jadwiga Wiertlewska |
Kategoria obrazu i obrazowania a problem ciągłości filozofii Ludwika Wittgensteina |
|
Zofia Wojciechowska |
Poglądy estetyczne Michała Sobeskiego |
1997 |
Dariusz Dobrzański |
Interpretacja jako proces nadawania znaczeń w koncepcjach etnometodologicznych |
|
Jarema Jakubowski |
Racjonalność a normatywność działań. Alfred Schutz a Talcott Parsons |
|
Jerzy Lepieszkiewicz |
Przedmiot percepcji a problem jego reprezentacji. Teoria danych zmysłowych a noematyczne koncepcje percepcji |
|
Piotr Leśniewski |
Zagadnienie sprowadzalności w antyredukcjonistycznych teoriach pytań |
|
Ryszard Mordarski |
Między absurdem a solidarnością /Studium myśli A. Camusa/ |
|
Piotr Tęczyński |
Dynamizm systemów konekcyjnych |
1996 |
Szymon Krzyżaniak |
Sprawiedliwość czy dobro? Dyskusje liberałów z komunitarystami. Wokół filozoficznych podstaw teorii politycznych |
|
Ewa Nowak-Juchacz |
Heglowska filozofia sztuki. Źródła, implikacje i obecność w kulturze współczesnej |
|
Marek Sikora |
Problem interpretacji w metodologii nauk empirycznych |
|
Andrzej Zaporowski |
Kulturoznawcza interpretacja późnego Wittgensteina |
1995 |
Krzysztof Brzechczyn |
Procesy kaskadowe w rozwoju historycznym. Studium metodologiczne |
|
Piotr Dawidziak |
Metodologiczne problemy interakcji w teorii ekonomii. Próba rekonstrukcji w paradygmacie idealizacyjnym |
|
Artur Jocz |
Mistyka a gnoza w myśli chrześcijańskiej /od pierwszego do siedemnastego wieku/. Rozważania wokół kategorii Boga, świata i człowieka |
|
Radosław Kot |
Społeczno-filozoficzne wątki w literaturze utopijnej XX wieku |
|
Marek Kwiek |
Europejskie uwikłania neopragmatyzmu Rorty’ego |
|
Marek Kwiecień |
Transcendentny wymiar miłości jako ontologiczna podstawa personalistycznych działań ludzkich |
|
Andrzej Muchowicz |
Ambiwalencja i dialog w kulturze. Wokół poglądów filozoficznych Michała Bachtina |
|
Piotr Orlik |
Fenomenologia świadomości aksjologicznej (Max Scheler – Dietrich von Hildebrand) |
|
Przemysław Paczkowski |
Jedność filozofii Platona |
|
Włodzimierz Pawliszyn |
Kwestia filozofii i Heidegger – doświadczenie metafilozoficzne |
|
Barbara Szczepańska – Pabiszczak |
Kategoria doświadczenia estetycznego a nadawczo-odbiorcze uczestnictwo w sztuce |
|
Dariusz Zienkiewicz |
Ciągłość czy poznawcze zerwanie? Przejście od fizyki Arystotelesa do fizyki Galileusza w ujęciu filozofii nauki L. Flecka i T. S. Kuhna |
1994 |
Beata Frydryczak |
Estetyki oporu. Doświadczenie estetyczne jako siła transformująca społeczeństwo w dobie postmodernistycznej |
|
Andrzej Kowalski |
Metodologiczne problemy badań nad symboliką rytuałów śmierci w społeczeństwach wczesnotradycyjnych |
|
Anna Luchowska |
Model uniwersalny matrycy semantycznej i jego filozoficzne implikacje |
|
Sławomir Springer |
Koncepcja dynamicznej wiary. Studium z poglądów filozofii religii P. Tillicha (1886-1965) |
|
Małgorzata Szcześniak |
Filozoficzne problemy prefizycznego stadium ewolucji Wszechświata |